Friday 5 July 2013

Tip melancong: Rancang jadual perjalanan



Berkunjung ke tempat baru dan menikmati pelbagai resipi ketika bercuti sememangnya menyenangkan. Pergilah ke mana pun dan rasailah keenakan apa juga hidangan yang memberikan keseronokan buat anda saat bercuti.
Namun, dalam melakukan semua hal, ia menuntut tenaga yang lebih bagi tubuh anda. Sedang asyik menikmati percutian menyeronokkan, harus berhati-hati kerana keseronokan itu mungkin boleh membuatkan anda jatuh sakit.
Selain itu, anda perlu ingat bahawa perut anda tidak selalunya sesuai dengan semua jenis makanan. Pasti anda tidak ingin percutian anda terganggu kerana sakit, bukan?

Justeru, untuk tetap sihat sepanjang bercuti, tip melancong minggu ini harus diberi perhatian kerana ia mungkin dapat membantu.
BERSENAM

Walaupun bercuti, bersenam juga perlu dilakukan. Jika anda perlu menempuh penerbangan jauh, cuba berjalan di sepanjang laluan tengah di dalam pesawat untuk merenggangkan tubuh setiap satu jam. Manfaatkan juga kemudahan gimnasium jika ia disediakan di hotel penginapan anda.


BEREHAT

Sebelum memulakan percutian, rancang jadual perjalanan anda sebaiknya. Jika hari pertama anda seharian di luar dan banyak berjalan atau aktiviti lasak, biarlah hari berikutnya dimanfaatkan untuk beristirehat atau melakukan aktiviti yang membolehkan tubuh anda berehat.

Pilih juga aktiviti yang lebih santai seperti memanjakan diri di spa atau menonton pertunjukan teater, wayang dan jangan berjaga malam kerana anda memerlukan tidur yang cukup untuk aktiviti pada keesokan harinya.


MAKANAN BERSIH

Cari tempat makan bersih. Walaupun percutian anda itu percutian ‘cari makan’, anda tetap perlu memastikan tempat makan yang dikunjungi terjamin kebersihannya. Jangan sampai sepanjang perjalanan anda menahan sakit perut. Jangan lupa mencuci tangan sebelum dan sesudah makan. Bawalah sabun antiseptik yang berbentuk jel dan tidak perlu dibilas ke mana saja anda pergi.


ALAHAN

Jika anda mempunyai alahan tertentu, pastikan rakan anda tahu mengenainya. Hal ini penting supaya rakan anda dapat membantu jika anda memakan sesuatu yang membuatkan anda alahan.
Beritahu juga cara pertolongan bagaimana yang harus dilakukannya jika reaksi alahan muncul.
Lakukan hal serupa jika anda memiliki penyakit tertentu.


UBAT

Selalu bawa ubat-ubatan yang biasa anda pakai. Walaupun anda tidak menghidap penyakit tertentu yang memerlukan ubat khusus, tetap bawa ubatan biasa seperti ubat sakit kepala, selsema, cirit-birit, mabuk dan banyak lagi.
Justeru, jika anda sakit, anda sudah bersedia dengan ubatan, sekali gus dapat mengelak daripada sakit itu berpanjangan. Anda juga tidak perlu bergegas mencari farmasi atau kedai untuk mencari ubatan saat diserang sakit. Ubat yang anda cari juga adakalanya sukar diperoleh di farmasi terutama ketika anda bercuti di luar negara. Jadi, ubatan yang dibawa dapat membantu anda.


KRIM PELINDUNG MATAHARI

Sinaran matahari yang terik dapat memberi kesan buruk untuk kulit terutama bercuti di pantai atau berjalan-jalan di daerah panas terik. Oleh itu, rajin-rajinlah memakai pelindung tabir suria (sun block) dengan SPF 25 atau lebih. Sapukan juga pada tubuh anda setiap 30 hingga 60 minit sekali. Dengan pemakaian krim pelindung matahari, kulit anda tidak gelap ataupun alahan kerana terdedah dengan sinaran matahari terik.

No comments:

Post a Comment